+48 58 600 44 44 info@swietylukasz.pl

Choroby w spektrum autyzmu

Objawy autyzmu mogą występować z różnym nasileniem – od form łagodniejszych po bardziej złożone postacie, które często wiążą się z dodatkowymi trudnościami i schorzeniami współistniejącymi. W praktyce oznacza to, że u wielu osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) mogą pojawiać się inne problemy zdrowotne, które komplikują codzienne funkcjonowanie i wpływają na jakość życia.

Jednym z częściej występujących schorzeń towarzyszących autyzmowi są zaburzenia lękowe. Osoby ze spektrum autyzmu mogą doświadczać silnych stanów lękowych, które wynikają z trudności w adaptacji do nowych sytuacji, nieprzewidywalnych zdarzeń czy intensywnych bodźców. Zaburzenia te mogą przybierać różne formy, w tym lęki społeczne, fobie specyficzne czy też zaburzenia obsesyjno-kompulsywne (OCD). Z kolei nadwrażliwość na bodźce zmysłowe, typowa dla osób z ASD, może dodatkowo nasilać doświadczane lęki.

Kolejną często współistniejącą z autyzmem grupą problemów są zaburzenia uwagi i nadpobudliwość psychoruchowa (ADHD). Osoby z ASD mogą mieć trudności z koncentracją, planowaniem działań czy kontrolą impulsów. ADHD i autyzm mają wiele wspólnych cech, takich jak problemy z koncentracją, nadmierną aktywność czy impulsywność, co może prowadzić do mylenia obu diagnoz lub do ich współwystępowania.

Autyzmowi mogą towarzyszyć także zaburzenia snu. Wiele osób z ASD doświadcza trudności z zasypianiem, częstych przebudzeń czy też nieprzewidywalnych cykli snu, co dodatkowo wpływa na ich funkcjonowanie i samopoczucie w ciągu dnia. Zaburzenia snu mogą potęgować inne objawy, takie jak drażliwość, trudności w koncentracji czy nasilenie problemów behawioralnych.

Nierzadko w przypadku autyzmu pojawia się również zespół PANS/PANDAS. Są to schorzenia o podłożu neurozapalnym, w których nagłe objawy psychiatryczne, takie jak obsesje, tiki czy regres w rozwoju, mogą być związane z reakcją immunologiczną na infekcje, np. paciorkowcowe. Zespół ten może powodować gwałtowne pogorszenie stanu psychicznego i rozwojowego u dzieci, co wymaga szczególnej uwagi ze strony specjalistów.

Objawy chorób występujących przy autyzmie

Autyzmowi mogą towarzyszyć różnorodne trudności i schorzenia współistniejące, które dodatkowo wpływają na codzienne funkcjonowanie osoby z tym zaburzeniem. Poniżej lista najczęściej występujących objawów:

?

Zaburzenia społeczne i komunikacyjne

  • Trudności w interakcjach społecznych
  • Zaburzenia komunikacji
  • Opóźniony rozwój mowy
  • Problemy z prowadzeniem rozmowy
  • Nieumiejętność interpretowania mowy ciała i tonu głosu
?

Zachowania i zainteresowania

  • Stereotypowe zachowania i ograniczone zainteresowania
  • Trudności z adaptacją do zmian
  • Regresja behawioralna lub rozwojowa
?

Objawy emocjonalne i behawioralne

  • Lęk
  • Labilność emocjonalna
  • Depresja
  • Drażliwość
  • Agresja
  • Zachowania silnie opozycyjne
?

Problemy poznawcze i edukacyjne

  • Pogorszenie wyników w nauce
  • Pogorszenie pisma ręcznego
  • Trudności z umiejętnościami matematycznymi
?

Zaburzenia sensoryczne

  • Nadwrażliwość lub niedowrażliwość na bodźce sensoryczne
  • Nieprawidłowości sensoryczne
?

Zaburzenia fizjologiczne

  • Zaburzenia snu
  • Moczenie mimowolne
  • Częstotliwość oddawania moczu
?

Objawy związane z zespołem PANS/PANDAS

  • Nagły początek lub nawrót OCD lub zaburzeń odżywiania o charakterze restrykcyjnym
  • Nasila wyżej wymienione objawy neuropsychiatryczne
  • Ostry, epizodyczny przebieg (nawracająco-ustępujący)
  • Związek z zakażeniem paciorkowcami grupy A (GAS)
  • Związek z nieprawidłowościami neurologicznymi
  • Wywoływane przez infekcje, nasilające istniejące objawy
  • Objawy nie mogą być lepiej wyjaśnione przez inne zaburzenia neurologiczne lub medyczne

Spektrum autyzmu obejmuje szeroką grupę zaburzeń rozwojowych, które wpływają na komunikację, zachowania oraz interakcje społeczne. W ramach spektrum autyzmu wyróżnia się różne formy i zespoły, z których niektóre były klasyfikowane jako oddzielne zaburzenia, jednak w najnowszych kryteriach diagnostycznych (DSM-5) są traktowane jako spektrum autyzmu. Poniżej lista tych chorób:

?

Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) zgodnie z DSM-5:

  • Autyzm dziecięcy (klasyczny autyzm): Objawia się opóźnieniem w rozwoju mowy, trudnościami w nawiązywaniu relacji społecznych i powtarzalnymi zachowaniami.

  • Zespół Aspergera: Charakteryzuje się brakiem opóźnienia w rozwoju mowy, ale znacznymi trudnościami w interakcjach społecznych i występowaniem zachowań obsesyjnych.

  • Całościowe zaburzenie rozwojowe nieokreślone (PDD-NOS): Diagnozowane, gdy występują pewne cechy autyzmu, ale nie spełniają pełnych kryteriów dla klasycznego autyzmu lub zespołu Aspergera.

  • Dziecięce zaburzenie dezintegracyjne (zespół Hellera): Utrata wcześniej nabytych umiejętności (językowych, społecznych, motorycznych) po kilku latach normalnego rozwoju.

  • Zespół Retta: Zaburzenie genetyczne, które powoduje ciężkie opóźnienia w rozwoju motorycznym, szczególnie u dziewczynek. Choć zespół Retta był klasyfikowany jako jedno z zaburzeń ze spektrum autyzmu, obecnie jest uznawany za oddzielne schorzenie genetyczne.

?

Zaburzenia powiązane i współistniejące z ASD:

  • Zespół łamliwego chromosomu X: Genetyczne zaburzenie powodujące opóźnienia intelektualne i behawioralne, często współistnieje z autyzmem.

  • Zespół Pradera-Williego: Zaburzenie genetyczne związane z niepełnosprawnością intelektualną i problemami z kontrolą zachowań, czasem powiązane z ASD.

  • Zespół Angelmana: Genetyczne schorzenie powodujące opóźnienia w rozwoju, problemy z ruchem i równowagą oraz zachowania charakterystyczne dla ASD.

  • Neurofibromatoza typu 1: Choroba genetyczna związana z pojawieniem się guzów nerwowych, która może prowadzić do problemów rozwojowych, w tym zaburzeń ze spektrum autyzmu.

?

Zaburzenia i schorzenia o podobnych objawach:

  • Zespół Landau-Kleffnera: Rzadkie zaburzenie charakteryzujące się nagłą utratą zdolności mówienia i rozumienia mowy u dzieci, często mylone z autyzmem.

  • Zaburzenia integracji sensorycznej: Problemy z przetwarzaniem bodźców sensorycznych, które często współistnieją z ASD.

?

Mniej znane i rzadsze jednostki chorobowe związane z ASD:

  • Zespół Smith-Magenis: Genetyczne schorzenie z objawami behawioralnymi i intelektualnymi przypominającymi autyzm.

  • Zespół Cornelii de Lange: Genetyczne zaburzenie powodujące opóźnienie w rozwoju, problemy behawioralne i autystyczne cechy.

  • Zespół Timothy’ego: Rzadkie zaburzenie genetyczne wpływające na serce, rozwój neurologiczny i behawioralny, z objawami ASD.

Diagnostyka chorób ze spektrum autyzmu i zespołów PANS i PANDAS

Autyzm często współwystępuje z innymi schorzeniami, które mają znaczący wpływ na funkcjonowanie osoby dotkniętej tym zaburzeniem. Rozpoznanie i zrozumienie tych współistniejących problemów jest kluczowe, aby zapewnić odpowiednie wsparcie i dostosowaną opiekę terapeutyczną. Oto kluczowe składniki:

  1.  Wywiad kliniczny:
    Wczesne objawy rozwojowe i behawioralne
    Wywiad rodzinny (predyspozycje genetyczne)
    Nagłe zmiany zachowania w przypadku PANS/PANDAS (np. OCD, tiki)
  2. Badania neuropsychologiczne:
    Ocena funkcji poznawczych (mowa, pamięć, uwaga)
    Testy IQ, testy specyficzne dla autyzmu (ADOS, ADI-R)
  3. Ocena psychiatryczna:
    Diagnostyka różnicowa zaburzeń psychiatrycznych (np. lęk, ADHD)
    Wywiad w kierunku OCD i zaburzeń lękowych (szczególnie w PANS/PANDAS)
  4. Badania neurologiczne:
    EEG (ocena aktywności mózgowej)
    MRI (wykluczenie strukturalnych anomalii mózgu)
    Badania na obecność stanów zapalnych mózgu (szczególnie w PANS/PANDAS)
  5. Badania genetyczne:
    Testy genetyczne (np. panel ASD, zespół łamliwego chromosomu X)
    Badania w kierunku mutacji genetycznych, np. SCN2A, MECP2
  6. Badania laboratoryjne:
    Obejmujące wiele płaszczyzn od kompleksowego screeningu organizmu po specjalistyczne badania z krwi, kału, moczu, śliny: immunologiczne, neurologiczne, metaboliczne, hormonalne, patogeny wirusowe/bakteryjne/grzybicze/toksyny
    Niedoborów witaminowych, witamin (np. D, B12), mikroelementów (cynk, magnez)
  7. Ocena rozwoju ruchowego i sensorycznego:
    Testy integracji sensorycznej (problemy z przetwarzaniem bodźców)
    Ocena motoryki dużej i małej
  8. Konsultacje specjalistyczne:
    Bardzo ważne diagnostyce chorób ze spektrum autyzmu są konsultacje kilku specjalistów( w zależności od stanu osoby) z wielu dziedzin m.in.: neurolog, immunolog, specjalista ds. zaburzeń metabolicznych, psychiatra dziecięcy, psycholog, logopeda, rehabilitant.

Metody leczenia zespołu PANS i PANDAS

?

Leczenie antybiotykami:

  • Antybiotyki skierowane przeciwko infekcji (np. streptokoki w PANDAS)

  • Profilaktyczne stosowanie antybiotyków w przypadku nawrotów

?

Terapia immunomodulacyjna:

  • Immunoglobuliny dożylne (IVIG)

  • Plazmafereza (usuwanie przeciwciał)

  • Steroidy (kortykosteroidy) w celu zmniejszenia stanu zapalnego

?

Leczenie psychiatryczne:

  • Leki przeciwdepresyjne (SSRI) w przypadku objawów OCD lub lęku

  • Leki przeciwpsychotyczne (np. risperidon) w cięższych przypadkach

  • Terapia behawioralna (CBT) skoncentrowana na objawach OCD

?

Leczenie objawów neuropsychiatrycznych:

  • Leki przeciwpadaczkowe w przypadku napadów lub tików

  • Leki przeciwlękowe

?

Leczenie wspomagające układ odpornościowy:

  • Suplementy witaminowe (np. witamina D, cynk)

  • Probiotyki w celu wspomagania mikroflory jelitowej po terapii antybiotykowej

?

Terapie psychologiczne i wsparcie behawioralne:

  • Terapia poznawczo-behawioralna (CBT)

  • Terapie wsparcia emocjonalnego (np. arteterapia, terapia zajęciowa)

?

Zmiana stylu życia:

  • Odpowiednia dieta wspomagająca układ odpornościowy

  • Regularna aktywność fizyczna i odpowiednia higiena snu

?

Monitorowanie i profilaktyka nawrotów:

  • Regularne kontrole u lekarzy specjalistów (neurolog, psychiatra, immunolog)

  • Profilaktyka infekcji (szczególnie streptokokowych)