+48 58 600 44 44 info@swietylukasz.pl

Zaburzenia neurorozwojowe

Zaburzenia neurorozwojowe to złożona grupa schorzeń, które wynikają z nieprawidłowego rozwoju mózgu i układu nerwowego, wpływając na szeroki zakres funkcji poznawczych, emocjonalnych oraz społecznych. Proces rozwoju mózgu, który zachodzi od momentu poczęcia i kontynuuje się przez wczesne lata życia, jest niezwykle skomplikowany. Jakiekolwiek zaburzenia w tym procesie mogą prowadzić do trudności w funkcjonowaniu umysłowym i społecznym, manifestując się poprzez różne objawy zależne od rodzaju i stopnia nieprawidłowości w rozwoju neurologicznym.

Do najczęściej występujących zaburzeń neurorozwojowych należą m.in. autyzm, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), dysleksja oraz opóźnienia w rozwoju mowy. Każde z tych zaburzeń ma unikalny wpływ na zdolności poznawcze, takie jak uczenie się, pamięć, uwaga czy język, a także na rozwój emocjonalny i społeczny dziecka. Autyzm, na przykład, charakteryzuje się trudnościami w komunikacji i interakcjach społecznych, a także występowaniem ograniczonych, powtarzalnych wzorców zachowań. Z kolei ADHD objawia się problemami z koncentracją, nadmierną aktywnością i impulsywnością, co utrudnia kontrolę nad zachowaniem.

Zaburzenia neurorozwojowe mogą ujawniać się już w dzieciństwie, często we wczesnych latach życia, i mają znaczący wpływ na codzienne funkcjonowanie. Dzieci z tymi schorzeniami mogą napotykać trudności w szkole, w relacjach z rówieśnikami oraz w rozwoju umiejętności społecznych. Ograniczenia te mogą utrudniać codzienne życie, wpływając zarówno na dziecko, jak i na jego otoczenie, w tym rodziny i opiekunów.

Objawy zaburzeń neurorozwojowych

Objawy zaburzeń neurorozwojowych mogą obejmować różne aspekty funkcjonowania, takie jak rozwój intelektualny, motoryczny, językowy, emocjonalny i społeczny. Poniżej główne grupy objawów:

?

Objawy poznawcze:

  • Opóźniony rozwój mowy i języka

  • Problemy z koncentracją uwagi

  • Trudności w rozwiązywaniu problemów i planowaniu

  • Słaba pamięć robocza

  • Problemy z uczeniem się nowych umiejętności

?

Objawy społeczne i komunikacyjne:

  • Trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami

  • Problemy z rozumieniem i używaniem komunikacji niewerbalnej (gesty, mimika)

  • Brak empatii lub trudności w rozumieniu emocji innych

  • Unikanie kontaktu wzrokowego

  • Nieodpowiednie lub nietypowe reakcje w sytuacjach społecznych

?

Objawy behawioralne:

  • Powtarzalne, schematyczne zachowania (stereotypie)

  • Nadpobudliwość (ADHD), impulsywność, problemy z kontrolą zachowań

  • Trudności z adaptacją do zmian

  • Zachowania agresywne lub autoagresywne

  • Skrajne reakcje emocjonalne (np. silne napady złości)

?

Objawy motoryczne:

  • Opóźnienia w rozwoju motorycznym (np. późne chodzenie, problemy z równowagą)

  • Trudności z koordynacją ruchową (motoryka duża i mała)

  • Niezręczność lub słaba kontrola ruchów

  • Tiki lub powtarzalne ruchy (np. machanie rękami, kręcenie się)

?

Objawy sensoryczne:

  • Nadwrażliwość lub obniżona wrażliwość na bodźce (np. dźwięki, światło, dotyk)

  • Unikanie kontaktu fizycznego lub przeciwnie – nadmierne poszukiwanie bodźców

  • Trudności w przetwarzaniu informacji sensorycznych

?

Objawy emocjonalne:

  • Lękliwość, niepokój lub fobie

  • Problemy z regulacją emocji

  • Niskie poczucie własnej wartości

  • Depresja lub częste zmiany nastroju

?

Objawy specyficzne dla poszczególnych zaburzeń:

  • Trudności w nauce czytania, pisania, liczenia (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia)

  • Problemy z interakcją społeczną i komunikacją werbalną (ASD)

  • Zaburzenia uwagi, koncentracji i impulsywności (ADHD)

Choroby neurorozwojowe to zróżnicowana grupa zaburzeń, które wpływają na rozwój mózgu, prowadząc do trudności w funkcjonowaniu poznawczym, motorycznym, społecznym i emocjonalnym. Objawy tych zaburzeń mogą się pojawić już we wczesnym dzieciństwie i trwać przez całe życie, znacznie wpływając na codzienne funkcjonowanie osoby dotkniętej.
Poniżej znajdują się najważniejsze choroby neurorozwojowe:

?

Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD):

  • Autyzm dziecięcy (klasyczny autyzm)

  • Zespół Aspergera

  • Całościowe zaburzenie rozwojowe nieokreślone (PDD-NOS)

  • Zespół Retta

  • Dziecięce zaburzenie dezintegracyjne (zespół Hellera)

?

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD):

  • Z przewagą nadpobudliwości i impulsywności

  • Z przewagą deficytu uwagi

  • Typ mieszany

?

Zaburzenia specyficzne w uczeniu się:

  • Dysleksja (trudności w nauce czytania)

  • Dysgrafia (trudności w pisaniu)

  • Dyskalkulia (trudności w liczeniu i rozumieniu matematyki)

?

Zaburzenia koordynacji ruchowej (DCD):

  • Trudności z koordynacją ruchów motorycznych (motoryka duża i mała)
?

Zespół Tourette’a:

  • Zaburzenie charakteryzujące się występowaniem tików ruchowych i głosowych
?

Niepełnosprawność intelektualna (upośledzenie umysłowe):

  • Łagodna, umiarkowana, znaczna i głęboka niepełnosprawność intelektualna
?

Zespół łamliwego chromosomu X:

  • Genetyczne zaburzenie powodujące upośledzenie intelektualne, często z objawami autyzmu
?

Zespół Pradera-Williego:

  • Genetyczne zaburzenie objawiające się problemami z zachowaniem, opóźnieniem w rozwoju i obsesją na punkcie jedzenia
?

Zespół Angelmana:

  • Genetyczne zaburzenie z opóźnieniem rozwoju, problemami z ruchem i równowagą, oraz zaburzeniami mowy
?

Zespół Williamsa:

  • Genetyczne zaburzenie charakteryzujące się niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi cechami twarzy i problemami sercowymi
?

Zespół Downa:

  • Choroba genetyczna powodująca opóźnienia w rozwoju umysłowym i fizycznym
?

Zespół Smith-Magenis:

  • Genetyczne zaburzenie z problemami behawioralnymi, snu i rozwoju
?

Zespół Cornelii de Lange:

  • Genetyczne zaburzenie z opóźnieniem rozwojowym, trudnościami w nauce i charakterystycznymi rysami twarzy
?

Neurofibromatoza typu 1:

  • Genetyczna choroba, która może powodować guzy nerwowe, problemy z rozwojem intelektualnym i zachowaniem
?

Zespół Landau-Kleffnera:

  • Rzadkie zaburzenie charakteryzujące się nagłą utratą zdolności językowych i problemami neurologicznymi

Diagnostyka zaburzeń neurorozwojowych

Powinna być kompleksowa i wieloaspektowa, obejmując różne dziedziny medycyny oraz specjalistów. Proces diagnostyczny powinien uwzględniać poniższe elementy:

  1. Wywiad kliniczny:
    – Wywiad z rodzicami/opiekunami w celu zrozumienia rozwoju dziecka od urodzenia
    – Historia medyczna, rodzinne przypadki zaburzeń neurorozwojowych
    – Ocena obecnych trudności dziecka w zakresie mowy, zachowań, interakcji społecznych i funkcjonowania szkolnego
  2. Ocena rozwoju psychoruchowego:
    – Ocena rozwoju ruchowego (motoryka duża i mała)
    – Ocena rozwoju mowy i języka
    – Ocena funkcji poznawczych (m.in. testy IQ, pamięć, myślenie logiczne)
    – Testy specyficzne dla poszczególnych zaburzeń, np. ADOS-2 (w przypadku autyzmu)
  3. Badania neuropsychologiczne:
    – Badanie funkcji wykonawczych (planowanie, rozwiązywanie problemów)
    – Ocena uwagi i koncentracji (np. w przypadku ADHD)
    – Testy w kierunku zaburzeń uczenia się (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia)
  1. Ocena sensoryczna:
    – Badania w kierunku zaburzeń integracji sensorycznej
    – Ocena wrażliwości na bodźce (np. nadwrażliwość na dźwięki, światło, dotyk)
  1. Ocena behawioralna i emocjonalna:
    – Ocena problemów behawioralnych (agresja, impulsywność, stereotypie)
    – Badanie lęku, depresji, trudności emocjonalnych
    – Diagnoza problemów w relacjach społecznych i komunikacji
  1. Badania neurologiczne:
    – EEG (elektroencefalografia) w celu oceny aktywności mózgu i wykluczenia epilepsji
    – MRI (rezonans magnetyczny) lub inne badania obrazowe, jeśli istnieją podejrzenia uszkodzeń mózgu
    – Badanie odruchów, koordynacji ruchowej i innych funkcji neurologicznych
  1. Badania genetyczne:
    – Testy w kierunku zespołów genetycznych (np. zespół łamliwego chromosomu X, zespół Downa)
    – Badania kariotypu lub analizy mutacji genetycznych (np. panel genów związanych z autyzmem)
  1. Badania laboratoryjne z wielu dziedzin:
    – Kompleksowe badania całego organizmu z krwi, kału, moczu, śliny obejmujące zakresy: immunologiczne, metaboliczne, neurologiczne, hormonalne,
    – Badania na obecność toksyn, metali ciężkich lub innych czynników wpływających na rozwój układu nerwowego
  1. Ocena psychiatryczna:
    – Diagnoza zaburzeń współistniejących (np. zaburzenia lękowe, depresja)
    – Ocena objawów psychiatrycznych (np. tiki w zespole Tourette’a, OCD w PANDAS)
  1. Konsultacje specjalistyczne:
    – Konsultacje z neurologiem, psychologiem, psychiatrą dziecięcym, logopedą, terapeutą integracji sensorycznej
    – Współpraca z pedagogami i terapeutami behawioralnymi w celu oceny funkcjonowania w środowisku szkolnym
  1. Obserwacja kliniczna:
    – Długoterminowa obserwacja w kontekście rozwoju dziecka
    – Dokumentowanie postępów lub zmian w zachowaniu, funkcjonowaniu poznawczym i społecznym
  1. Ocena środowiskowa:
    – Ocena wpływu środowiska domowego, szkolnego i społecznego na rozwój dziecka
    – Badanie czynników stresowych lub problemów w rodzinie, które mogą wpływać na rozwój dziecka

Leczenie zaburzeń neurorozwojowych

Leczenie zaburzeń neurorozwojowych powinno być wieloaspektowe i dostosowane do indywidualnych potrzeb pacjenta. Zazwyczaj obejmuje ono kombinację terapii behawioralnych, psychologicznych, farmakologicznych oraz rehabilitacyjnych, a także wsparcie edukacyjne i rodzinne. Poniżej kluczowe elementy leczenia:

    ?

    Terapie behawioralne i psychologiczne:

    • Terapia behawioralna (ABA): Skoncentrowana na poprawie zachowań społecznych, komunikacyjnych i adaptacyjnych, często stosowana w autyzmie.

    • Terapia poznawczo-behawioralna (CBT): Pomaga w radzeniu sobie z lękiem, depresją, oraz problemami emocjonalnymi, np. w ADHD.

    • Terapia mowy i języka: Logopedia wspierająca rozwój komunikacyjny u dzieci z opóźnieniami mowy, np. w ASD lub niepełnosprawności intelektualnej.

    • Terapia zajęciowa:Pomaga w rozwijaniu umiejętności praktycznych, motorycznych oraz codziennych, np. w zaburzeniach koordynacji ruchowej (DCD).

    • Terapia integracji sensorycznej (SI): Stosowana u dzieci z nadwrażliwością lub obniżoną wrażliwością na bodźce sensoryczne.

    ?

    Leczenie farmakologiczne:

    • Leki przeciwdepresyjne (SSRI): Stosowane w przypadku lęku, depresji lub OCD (np. u dzieci z ASD lub ADHD).

    • Leki przeciwpsychotyczne: Stosowane w przypadku agresji, zachowań impulsywnych lub tiki (np. w zespole Tourette’a).

    • Stymulanty: Stosowane w ADHD w celu poprawy koncentracji i kontroli impulsów (np. metylofenidat).

    • Leki przeciwlękowe: Dla dzieci z nasilonymi objawami lęku, które mogą współwystępować z innymi zaburzeniami neurorozwojowymi.

    • Leki przeciwpadaczkowe: W przypadkach, gdy występują napady padaczkowe, np. w zespole Landau-Kleffnera.

    ?

    Wsparcie edukacyjne:

    • Indywidualne programy edukacyjne (IEP): Dostosowanie programu nauczania do potrzeb dziecka z zaburzeniami neurorozwojowymi.

    • Specjalne szkoły lub klasy integracyjne: Oferujące wsparcie dla dzieci z trudnościami w uczeniu się, autyzmem lub ADHD.

    • Terapia pedagogiczna: Pomoc w rozwijaniu umiejętności szkolnych, np. w przypadku dysleksji, dysgrafii, dyskalkulii.

    ?

    Terapia rodzinna i wsparcie rodziców:

    • Szkolenia dla rodziców: Uczenie technik behawioralnych i strategii wspierających rozwój dziecka w domu.

    • Wsparcie psychologiczne dla rodziny: Terapia lub grupy wsparcia dla rodziców, pomagająca radzić sobie z wyzwaniami związanymi z opieką nad dzieckiem z zaburzeniami neurorozwojowymi.

    • Zajęcia terapeutyczne dla rodzeństwa: Aby lepiej zrozumieć i wspierać dziecko z zaburzeniem neurorozwojowym.

    ?

    Wsparcie społeczne i środowiskowe:

    • Trening umiejętności społecznych: Pomaga w nauce nawiązywania relacji, radzenia sobie z emocjami i rozwiązywania konfliktów (np. w ASD).

    • Terapia grupowa: Wspiera rozwój interakcji społecznych i pozwala dziecku uczyć się od rówieśników.

    • Terapia sztuką i muzyką: Pomaga dzieciom wyrażać emocje i rozwijać kreatywność, szczególnie w autyzmie lub ADHD.

    ?

    Terapia Manualna

    W terapii manualnej centralny układ nerwowy jest rozumiany jako wysoce wyspecjalizowana tkanka, wywodząca się ze struktur ektodermalnych o charakterze nabłonkowym, podlegająca specyficznym uwarunkowaniom związanym z jej pochodzeniem.

    • Charakterystyczną cechą tego typu tkanek jest fakt, że informacja metaboliczna pochodzi ze środowiska wewnętrznego (matrix), które ma kontakt z lamina basalis, natomiast jej drenaż i odżywianie zależą od kontaktu z krwią, na co wpływa tempo drenażu żylnego.

    Nadrzędnym celem każdej terapii manualnej skierowanej do osób z problemami neurologicznymi jest usprawnienie drenażu żylnego centralnego układu nerwowego.

    • Główna część tego drenażu odbywa się przez splot wokół kręgosłupa (splot żylny kręgowy, inaczej splot Batsona).

    • Jest to dwukierunkowy, bezzastawkowy system, który posiada liczne anastomozy do żył drenujących klatkę piersiową oraz łączących się z żyłą główną dolną.

    • Daje to możliwość wpływania na jakość drenażu poprzez techniki pracy zarówno na segmentach kręgosłupa, żebrach, jak i przeponie oraz powięzi, w której zanurzone są naczynia związane z tym splotem, aby usprawnić przepływ krwi w tym obszarze.

    • Skutkuje to zmianą ciśnienia wewnątrzczaszkowego, co wpływa na wymianę płynów, a co za tym idzie – na odżywianie i odprowadzanie produktów przemiany materii, jak również na pracę układu glimfatycznego oraz przepływ płynu mózgowo-rdzeniowego przez akwaporyny.

    Drugim celem jest poprawa równowagi między NF-kB a zmniejszeniem wrażliwości na kortyzol, co wiąże się z ciągłym pobudzeniem układu współczulnego.

    • W przypadku stanu zapalnego w układzie nerwowym następuje spadek częstotliwości wyładowań neuronów tworu siatkowatego oraz nerwu błędnego, co skutkuje zaburzeniami napięcia mięśniowego, koordynacji, pracy układu trawiennego oraz motoryki małej – będącymi manifestacją zapalnego środowiska.
    • Na poziomie komórkowym oznacza to spadek wrażliwości na insulinę oraz nadprodukcję tlenku azotu w związku z siłami ścinającymi w obrębie naczyń szyi, co potęguje przesiąkliwość naczyń i negatywnie wpływa na układ immunologiczny.
    • Głównym obszarem zainteresowania terapeuty będzie w tym przypadku praca w obrębie splotu układu współczulnego, stawu szczytowo-potylicznego oraz głów żeber sąsiadujących z pniem współczulnym.
    • Skuteczna będzie także terapia czaszkowo-krzyżowa, która ma udowodnione działanie hamujące układ współczulny.

    Obydwa cele są ze sobą powiązane, a terapia usprawniająca cyrkulację płynów przyczynia się do zmniejszenia prezentacji antygenów w drugorzędowych organach układu limfatycznego oraz sprawniejszego odprowadzania cytokin prozapalnych.

    ?

    Terapie uzupełniające:

    • Biofeedback: Stosowany w leczeniu nadpobudliwości lub problemów z koncentracją.

    • Zajęcia fizyczne i sportowe: Aktywność fizyczna pomaga w regulacji emocji, poprawie koordynacji ruchowej i ogólnego samopoczucia.

    • Dieta i suplementacja: Dostosowana do indywidualnych potrzeb (np. diety eliminacyjne w niektórych przypadkach autyzmu).

    W procesie leczenia zaburzeń neurorozwojowych ważne jest regularne monitorowanie postępów i ocena efektów. Składają się na nie poniższe elementy:
    – Regularne wizyty kontrolne u specjalistów (neurolog, psychiatra dziecięcy, psycholog, logopeda).
    – Adaptowanie planu terapeutycznego w zależności od postępów dziecka.
    – Ocena skuteczności farmakoterapii i konieczność jej modyfikacji w zależności od odpowiedzi pacjenta.